Bol.com Versus Amazon Seller central Europe verkoopaccounts

Wij verkopen zowel op Bol.com als Amazon Seller Central Europe.

Graag leggen wij uit hoe we deze twee verkoopkanalen zien door de ogen van de verkoper (let op  dit is onze mening)

Voordelen van een Bol.com verkoopaccount

  • Je profiteert van de naamsbekendheid van Bol.com
  • Vertrouwen van de Nederlandse & Belgische consument.
  • Je betaalt alleen als jouw producten worden verkocht en geen maandelijkse fee
  • Zeer overzichtelijke website in de Nederlandse Taal
  • Sinds kort een eigen verkoopcoach en diverse groeiprogramma’s met extra voordelen als verkooppartner

Nadelen van een Bol.com verkoopaccount

    • Bol.com hanteert voor verkooppartners  altijd gratis verzending en gratis retour ( Bol.com zelf hanteert gratis verzending boven de 20 Euro) dus producten van 6,95 kost je minimaal 92 cent als deze met briefpost de deur  uit kan , retour minimaal 2,10
    • Je bouwt geen klantrelatie op, sterker nog , klant  heeft met jou niks te maken geven ze soms zelf aan, ik koopt bij bol.com
    • Je concurreert mogelijk met je eigen website in de zoekresultaten en adwords
    • uitbetaling na 30 dagen, – dus je mag alles eerst voorfinancieren
    • Bol.com zet je product off llne bij een te hoge verkoopprijs , ook als deze prijs zelfs onder jouw inkoopprijs ligt
    • Reken op een zeer hoog percentage retouren, veelal verkeerd besteld of verkeerd gelezen en dat zelf soms buiten 30 dagen
    • Voor een bestaand merk of product kun je rekenen op meerdere partners met maar een doel, in het koopblok staan, altijd onder jouw prijs
    • Bol.com hanteert zware prestatiescores en bestaan uit de volgende servicenormen: Op tijd geleverd,Annuleringen, Track & tracé ,Beoordelingen, voldoe je niet aan deze normen ontvang je een strike, 7 strikes is account voorgoed gesloten

  • Bij 1 tot 4 strikes ontvang je een mail waarin je wordt geïnformeerd over het niet halen van de servicenormen – er zijn geen consequenties.
  • Bij 5 strikes wordt je winkel tijdelijk gesloten en vragen ze je een verbeterplan in te vullen. Aan de hand van dit plan kijken ze samen hoe ze je jouw prestaties kunt verbeteren. Is er kans van slagen? Dan wordt je winkel heropend en kan je weer verkopen via bol.com

Nieuw zijn de beleidspunten aftrek  / Doe je iets verkeerd krijg je beleidspuntenaftrek , bijvoorbeeld bij een onvriendelijk bericht naar een klant , een  retour op voorhand weigeren, of een product online zetten of veranderen wat  niet is toegestaan – je start met 100 punten – Een puntentotaal van nul betekent een definitieve sluiting van het verkoopaccount – en een sluiting van alle andere verkoopaccounts gekoppeld aan hetzelfde KvK-nummer.

  • Zelfpromotie / Maximaal 20 punten
  • Product en contentmisleiding / Maximaal 30 punten
  • Ongewenst assortiment / Maximaal 50 punten
  • Schending eigendomsrecht / Maximaal 50 punten
  • Ontduiken servicenormen / Maximaal 60 punten
  • Ongewenste communicatie /Maximaal 80 punten
  • Verboden assortiment / Maximaal 100 punten
  • Imitatie /Maximaal 100 punten
  • Fraude / 100 punten
  • Overige overtredingen / Maximaal 100 punt

Andere nadelen van Bol.com die wij zelf ondervinden is het niet  eenzijdig uitvoeren van beleid en promotie van  retourneren – wie toevallig een dag op de  stoel zit van klantenservice bepaald het beleid van die dag – volgende dag ontvang je ineens een heel ander antwoord of oplossing

  • Klant tevredenheid staat bovenaan, ten koste van alles

Omdat Bol.com zo verschrikkelijk groot is , heeft deze ook macht richting partners en kunnen ze ook accounts zonder opgaaf van reden gewoon sluiten en of je nu 20.000 of 100.000 per maand of meer omzet hebt of had interesseert ze niets

Voordelen van een  Amazon Seller central Europe account

  • Sterk groeiend platform en verkoop in diverse landen binnen Europa
  • Verzending is niet gratis, je  kan zelf verzendkosten bepalen .
  • Retourneren is alleen gratis als product defect is, dus  verkeerd besteld is  eigen schuld dikke bult
  • Je betaalt een klein bedrag per maand , en daarna alleen commissie als jouw producten worden verkocht
  • Uitbetaling kun je zelf kiezen – zelf dagelijks als het saldo dit toelaat
  • Producten via een klik naar andere land  kopiëren en automatisch vertaald
  • Sinds kort kun je ook telefonische hulp in het Nederlands ontvangen en hebben wij zelf een Nederlandse verkoopcoach toegewezen gekregen

Nadelen van een Amazon Seller central Europe account

    • Website is best gecompliceerd , en je dient je hierin echt te verdiepen, In diverse talen behalve de Nederlandse taal
    • Voor elk toe te voegen officieel merk dien je  een merkautorisatie aan te vragen, met bewijs van aankoop
    • Veel concurrentie uit China met prijzen  al la AliExpress , Amazon geeft zelf aan hierin actie te ondernemen
    • A-Z claim vrijwel altijd in het voordeel van de klant , ook bij bewijs van levering via track & tracé
    • Voor een bestaand merk of product kun je rekenen op meerdere vooral buitenlandse verkopers, altijd onder jouw prijs
    • Amazon hanteert weliswaar minder zware prestatiescores en bestaan vooral uit op tijd geleverd , defecte producten en of A-Z claims – bij een te lage score wordt je netjes gebeld als er iets misgaat ,  gaat het dan nogmaals is wordt je geschorst en mag je uitleggen wat er mis is gegaan middels een Plan van Aanpak 

Al met al zijn wij zeer tevreden over Bol.com , haken en ogen hou je toch, maar  mijn idee is nooit op een paard te wedden want er hoeft maar iets mis te gaan, en jouw bedrijf staat met lege handen omdat je account voorgoed wordt gesloten door Bol.com partner prestatie of dat je scores toevallig onvoldoende zijn

Op Amazon Seller Central Europe zien wij mede doordat we steeds meer producten online zetten in Amazon.nl en ook direct  via vertaaloptie naar Duitsland , Spanje , Italië , Zweden , UK  en sinds kort  Polen en België een zeer stijgende lijn in de verkoop

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Over ons

Voor een snelle reactie graag telefoneren.

Contact Info

Phones & More
Sint Annastaat 29
4524JB Sluis
0117 852 198
Email: sales@ictsolutions-zeeland.nl

ICT Solutions Zeeland is social